دانشمندان: مغز و قلب افراد معتقد به وجود خداوند آسوده‌تر کار می‌کند

این دانشمندان اعلام داشته‌اند هنگامی که یک انسان معتقد به وجود خداوند، آنچه را که انتظار آن را دارد دریافت نمی‌کند، غشای مغز وی بسیار کمتر از غشای مغز یک انسان بی‌اعتقاد تحریک می‌شود زیرا از نظر افراد دارای اعتقادات مذهبی قوی، همه چیز به دست خداوند است.

3

به گزارش فارنت به نقل از پایگاه خبری “ماکسی ساینس” متخصصان اعصاب دانشگاه تورنتو کانادا در تحقیقات جدید خود کشف کردند که فعالیت مغز انسان به اعتقادات دینی و شخصی او هم بستگی دارد.

این دانشمندان در اثبات این مساله مغز دو دسته از انسان‌ها را مورد آزمایش قرار دادند؛ انسان‌های معتقد به وجود خداوند و افرادی که به وجود خدا باور ندارند.

در این آزمایش مغز تمامی افراد برای اندازه‌گیری میزان فعالیت در طول آزمایش مورد اسکن قرار داده شد و در طول این مدت از افراد سوالاتی پرسیده شد که نیاز به استفاده از پیش‌بینی برای پاسخ دادن بود .

نتایج این آزمایشات نشان داد که بخشی از غشای مغز که مسئولیت تنظیم فشار خون، ضربان قلب و اعمالی نظیر تصمیم‌گیری و کنترل احساسات را بر عهده دارد در افرادی که به خداوند باور ندارند بسیار شدیدتر از افرادی که به خدا اعتقاد دارند تحریک می‌شود.

شبکه ایران در ادامه گزارش خود آورده است که بر اساس نتایج تحقیقات این دانشمندان که در نشریه علمی “Psychological Science” نیز به چاپ رسیده است هنگامی که یک انسان معتقد به وجود خداوند، آنچه را که انتظار آن را دارد دریافت نمی‌کند، غشای مغز وی بسیار کمتر از غشای مغز یک انسان بی‌اعتقاد تحریک می‌شود زیرا از نظر افراد دارای اعتقادات مذهبی قوی، همه چیز به دست خداوند است و اگر اتفاقی غیرمنتظره و منفی برای این افراد روی دهد، از آن این گونه برداشت می‌کنند که قطعا خداوند این مساله را در تقدیر آنها قرار داده و در نتیجه با این باور، فشار کمتری بر عملکرد قلب و عروق و نیز فعالیت‌های فکری و احساسی این افراد وارد می‌شود.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. فرزاد می‌گوید

    ممنون از پاسخ تان،
    هر چند شما بهتر از من می دانید که نقل کردن یک ادعا مانند انجام این آزمایش در دانشگاه تورنتو توسط یک وب سایت فرانسوی و یک سایت ایرانی نمی تواند دلیل بر درستی انجام شدن این آزمایش باشد. هر کسی می تواند به راحتی وب سایتی طراحی کند و هر روزه از قول دانشگاه های مختلف جهان باورهای فکری اش را در قالب آزمایش های علمی (البته انجام نشده) توسط فلان دانشگاه ارائه دهد. به نظر من در این مورد تنها دانشگاه تورنتو و وب سایت این دانشگاه می تواند منبع قابل اطمینانی برای درستی این خبر باشد. به بخش نوروساینس دانشگاه تورنتو ایمیل زدم و انجام این آزمایش در این دانشگاه را از آنان پرسیدم که متاسفانه جوابی ندادند.
    در هر صورت ممنون

  2. farzad می‌گوید

    من که فکر نمی کنم همچین تحقیقی در دانشگاه تورنتو صورت گرفته باشد . مخالفتی با این قضیه که ” مغز و قلب افراد معتقد به وجود خداوند آسوده‌تر کار می‌کند ” ندارم، اما با یک جستجوی ساده در گوگل، وب سایت دانشگاه تورنتو و وب سایت Psychological Science Journal ، می توان به تخیلی و غیر واقعی بودن این پژوهش پی برد. هیچ اشاره ای به این تحقیق در این وب سایت ها نشده است . چرا وب سایت فارنت، لینک اصلی خبر را ارائه نداده است ؟ فقط می دانم که “ماکسی ساینس ” یک سایت فرانسوی است که آنجا هم لینک این مطلب را پیدا نکردم .( رجوع به سایت http://www.maxisciences.com )

    در مورد نظر شخص محترمی به نام abed باید گفت که لزوما اعتقاد نداشتن به موجودی ماوراءالطبیعی، به دلیل لجاجت با دین و خدا و یا به دلیل ” محسور ماندن در طول زندگی در چارچوب دین هایی که اشتباه تفسیر می شوند و نوعی روشنفکری کاذب ” نیست . علت آن می تواند قانع نشدن کسی از دلایل ارائه شده برای وجود خدا باشد .موضوع خیلی ساده است : ممکن است این دلایل برای شخصی قانع کننده باشد و برای شخص دیگری این گونه نباشد .

    اشاره به این موضوع که ما” ۵ حس برای تفسیر دنیای بیکران بیشتر نداریم و نمی توانیم با یک لج بازی با مسئله حاکمیت یک عادل که دقیق می باشد یا همان کسی که به عنوان خدا خوانده می شود بگذریم! ” را نمی توان استدلال با ثباتی خواند . انسان با همین پنج حس شناخته شده قادر شده است پیشرفت های بسیار عظیم علمی کند. چرا این پنج حس باید به وجود شخص ماوراءالطبیعی ای اعتقاد پیدا کند اما وقتی صحبت به چگونگی به وجود آمدن همین موجود “ماوراءالطبیعی” می رسد گفته می شود که عقل و ذهن ما محدود است ؟ یعنی این عقل و ذهن محدود فقط به درد پرستش و اعتقاد به موجودی ماوراءالطبیعی می خورد و بس ؟

    دلایلی که در کتاب های دینی دوره راهنمایی و دبیرستان ذکر می شود ذهن بعضی را قانع می کند اما نه هر کسی را. همیشه پرهیز داشته ام از این نکته که اعتقادی را با علم به درست یا غلط بودن صد در صد بیان کنم اما با اطمینان نزدیک به مطلق می توانم بگویم که هیچ اعتقادی مطلقا درست و یا غلط نیست . مثل اعتقاد به وجود خدا و یا هر موجود ماوراءالطبیعی .

    فارنت: دوست عزیز جناب فرزاد
    اگرچه نیازی به این کار نبود اما برای روشن تر شدن موضوع و اینکه بتونیم نظر شما رو منعکس کنیم. منبع این خبر رو براتون قرار دادیم.
    لینک منبع: شبکه ایران
    لینک اصلی و رفرنس: ماکسی ساینس

  3. abed می‌گوید

    این مسئله یک حقیقت است اما متاسفانه یک عده که اکثرا جوان و دین زده هستند از روی نوعی لج با دین و خدا به دلیل محسور ماندن در طول زندگی در چارچوب دین هایی که اشتباه تفسیر می شوند و نوعی روشنفکری کاذب دست رو بی خدایی رو می اورند
    امیدوارم که هر کس به این مسئله پی برد که ما 5 حس برای تفسیر دنیای بیکران بیشتر نداریم و نمی توانیم با یک لج بازی با مسئله حاکمیت یک عادل که دقیق می باشد یا همان کسی که به عنوان خدا خوانده می شود بگذریم!