دوستان شما در فیس‌بوک واقعی نیستند

تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که اگر چه برخی افراد به داشتن هزاران دوست مجازی در اینترنت افتخار می‌کنند اما در واقع تعداد دوستان واقعی آنها در اینترنت از تعداد دوستان آنها در زندگی واقعی بیشتر نیست.

0

به گزارش فارنت و به نقل از  شبکه ایران ، تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که تعداد دوستان مجازی افراد در شبکه اجتماعی فیس‌بوک تنها در همان حد دوستان واقعی افراد هستند.

دیلی‌تلگراف در گزارش خود آورده است که تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که اگرچه جوامع اینترنتی همچون فیس‌بوک به ما توانایی آن را می‌دهد که هزاران دوست برای خود پیدا کنیم اما این دوستان در حقیقت بیشتر از تعداد دوستان ما در دنیا و زندگی واقعی ما رشد پیدا نمی‌کنند.

پروفسور علم انسان‌شناسی تکاملی “رابین دانبار” پیش از این اعلام داشته بود که “انسان‌ها حداکثر قادر به حفظ دوستی فعال با 150 نفر دیگر هستند”.

وی در سال 19990 در تحقیق خود این رقم را به اثبات رساند و آن را با عنوان “رقم دانبار” به ثبت رساند و

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چگونه افراد هنوز در شبکه‌های اجتماعی تابع عدد دانبار در برقراری ارتباط هستند.

محققان در تحقیقات خود متوجه شدند افراد بسیاری که از سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، ببو و مای‌اسپیس استفاده می‌کنند دوستان بسیاری را دارند که تنها از آنها تصویر کوچکی در گوشه صفحه شخصی افراد موجود است.

وی در این خصوص در گفتگو با ساندی‌تایمز می‌گوید: نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که شما می‌توانید 1500 دوست داشته باشید اما شما وقتی به ترافیک واقعی سایت نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که محافلی 150 نفری در حد همان دنیای واقعی در درورن این شبکه‌های اجتماعی برقرار است.

وی در ادامه افزوده است که بدیهی است که افراد به داشتن هزاران دوست افتخار می‌کنند اما در واقع حلقه دوستان آنان از تعداد دوستان افراد دیگر بزرگتر نیست.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که افرادی که تعداد دوستان خود در زندگی واقعی را محدود می‌کنند از روابط پیچیده‌ای با دیگران برخوردار هستند چرا که قسمتی از مغز ما که بر زبان و روابط شخصی ما فائق می‌آید بیشتر از آن نمی‌تواند فعال باشد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.