کشف یک سیستم حسی جدید در بدن انسان

این سیستم عصبی متمایز از اعصاب مرکزی و در رگ‌های خونی و غدد عرق مستقر است و به بیمارانی که از احساس درد محروم هستند برای احساس دردهایی خفیف کمک بسیاری می‌کند.

0

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی “RedOrbit” نتایج یک تحقیق مشترک که توسط دانشمندان کالج آلبانی، دانشگاه لیورپول و دانشگاه کمبریج انجام شده است حاکی از آن است که بدن انسان دارای یک سیستم عصبی کاملا منحصر به فرد و مجزای دیگر از سیستم اعصاب حسی معمول خود است.

این شبکه حسی در تمامی بدن و در رگ‌های خونی و غدد عرق بدن قرار گفته و برای اکثر مردم غیرقابل مشاهده است.

“فرانک رنج” دکترای علوم اعصاب در کالج پزشکی آلبانی در این مورد می‌گوید: “این شبکه حسی شبیه شنیدن یک صدای تند و تیز و نافذ در میان یک سمفونی بزرگ است”.

کشف این شبکه حسی با مطالعه بر روی ۲ نفر منحصر به فرد که  دارای بیماری نادر مادرزادی به نام “insensitivity” بودند، صورت گرفته است.

دانشمندان در هنگام مطالعه بر روی این بیماران که با توانایی تحمل درد بسیار کمی متولد شده‌اند متوجه  احساس تعریق فراوان آنان شده و متوجه شدند که این تعریق بسیار به دلیل پاسخ بدن در مقابل درجه‌های مختلف حرارت است و جالب‌تر اینکه آنها به راحتی می‌توانند بگویند که چه چیزی گرم است و چه چیزی سرد و تمایز بین اشیاء خشن و صاف را متوجه می‌شدند.

این در حالی است که به طور مثال این گونه بیماران باید به طور طبیعی با احساس خارش به جای احساس درد مواجه باشند.

فرانک رنج می‌افزاید: “ما چندین سال پیش این شبکه حسی در غدد عرق را کشف کرده بودیم و در آن زمان تصور می‌کردیم که این شبکه در تنظیم جریان خون اثر دارد اما در حقیقت آنها در حال کمک به حس مشارکت آگاهانه بدن بودند” .

این شبکه حسی به بیمارانی که از احساس درد محروم هستند برای احساس دردهایی خفیف کمک بسیاری می‌کند.

البته این دانشمندان تاکید کردند که این اعصاب حسی، توانایی بالقوه کارکردهای اعصاب حسی مرکزی را ندارند.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.